Πολύ επίκαιρο θέμα των τελευταίων ημερών, παγκοσμίως, που έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις αλλά και ακόμη περισσότερες αντιδράσεις ,είναι η απαγόρευση των ανηλίκων από τα social media .Μια απαγόρευση που κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί εδώ και πολύ καιρό αφού η αλόγιστη ενασχόληση των νέων με τα social μόνο κακό προκαλεί αφού βλάπτει την ψυχική υγεία των νέων ,εγκλωβίζει και εκμηδενίζει την σκέψη και εκθέτει παράλληλα τους εφήβους σε πολλούς κινδύνους.
Συζητήσεις γίνονται βέβαια και για τον περιορισμό της χρήσης των social αντί της απαγόρευσης, με μέτρα επαλήθευσης της ηλικίας των παιδιών ώστε γίνει πιο ασφαλής η χρήση των πλατφορμών επικοινωνίας. Δεδομένου όμως του ότι οι έφηβοι θα βρίσκουν πάντα τον τρόπο να ‘’ξεγελούν ‘’και να παρακάμπτουν τα μέτρα με ψεύτικες ημερομηνίες γέννησης ή με λογαριασμούς τρίτων ,το προτιμότερο θα ήταν να εφαρμοστεί η ολοκληρωτική απαγόρευση.
Ας μιλήσουμε πιο αναλυτικά για τους λόγους που θεωρώ ότι οι νέοι δεν πρέπει να έχουν πρόσβαση σε πλατφόρμες επικοινωνίας:
Τα social είναι εθιστικά . Προκαλούν εθισμό με αποτέλεσμα οι νέοι να περνούν πάρα πολλές ώρες μπροστά στις οθόνες των κινητών, των τάμπλετς και των υπολογιστών, σε βάρος του διαβάσματος, της άθλησης, της ξεκούρασης και της κοινωνικής ζωής.
Βλάπτουν την ψυχική υγεία. Προκαλούν άγχη, ανταγωνισμούς, κατάθλιψη, χαμηλή αυτοεκτίμηση. Τα παιδιά συγκρίνουν τον εαυτό τους με όσους ‘’ακολουθούν’’ και ‘’παρακολουθούν’’ τις ζωές τους και κατακλύζονται από την επιθυμία του ανταγωνισμού, της προβολής και της αλόγιστης έκθεσης.
Εκθέτουν σε επικίνδυνο περιεχόμενο. Μέσω των social οι ανήλικοι έχουν πρόσβαση σε πορνογραφικό περιεχόμενο, σε βίαιο υλικό, σε ψεύτικες ειδήσεις αλλά και στη προώθηση των διατροφικών διαταραχών.
Cyberbullying. Τα φαινόμενα διαδικτυακού εκφοβισμού μέσω των πλατφόρμων επικοινωνίας είναι πολύ συχνά. Είναι πολύ εύκολο ένα παιδί να πέσει θύμα ακραίου bullying και να οδηγηθεί σε αποτρόπαιες πράξεις προς άλλους και προς τον εαυτό του.
Στέρηση υγιούς ψυχαγωγίας. Η υπέρμετρη ενασχόληση με τα social ,στερεί από τους νέους τον χρόνο και την επιθυμία να ασχοληθούν με πιο υγιείς τρόπους ψυχαγωγίας όπως η άθληση, η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού βιβλίου ,οι κοινωνικές επαφές.
Ενισχύουν την ανηθικότητα. Δημιουργούν την εντύπωση ότι όλα επιτρέπονται χωρίς όρια και φραγμούς απαξιώνοντας τις αξίες και τα ήθη.
Περιορίζουν την κριτική σκέψη. Κρατάνε το μυαλό απασχολημένο με ανούσια θεάματα και εμποδίζουν την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης.
Εμποδίζουν την υγιή κοινωνικοποίηση. Οι γνωριμίες ,οι φιλίες και οι κοινωνικές επαφές παύουν να είναι ουσιαστικές και είναι άμεσα εξαρτημένες από τις πλατφόρμες επικοινωνίας.
Δημιουργούν λανθασμένα κριτήρια ζωής και επιτυχίας. Καθώς οι έφηβοι δεν έχουν αναπτυγμένη κριτική σκέψη δυσκολεύονται να φιλτράρουν και να αξιολογήσουν τις εικόνες και τις πληροφορίες που δέχονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούν στο μυαλό τους μια επίπλαστη πραγματικότητα που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματική ζωή.
Πολλές φορές ακούς το παιδί σου να σου λέει ‘’άσε με να ξεσκάσω’’ εννοώντας να ασχοληθεί με το κινητό του και εσύ το δέχεσαι θεωρώντας ότι με την άρνηση σου θα το στεναχωρήσεις ή ότι θα του στερήσεις αυτό που κάνουν όλοι οι συνομήλικοι του. Η αλήθεια όμως είναι ότι όχι μόνο δεν ‘’ξεσκάνε ‘’ τα παιδιά με το τρόπο αυτό αλλά αποχαυνώνονται ,κολλάει το μυαλό τους σε λάθος ιδέες ,περιορίζεται η σκέψη τους και κινδυνεύουν να πέσουν θύματα διαδικτυακής κακοποίησης και στοχευμένης παραπληροφόρησης.
Γράφει η Κατερίνα Ζαγοραίου