Το παιδί μου δε γράφει καλά…μήπως έχει δυσλεξία;
Οι πρώτες ανησυχίες των γονέων αρχίζουν ,ειδικά αν είναι το πρώτο τους παιδί στο σχολείο.
Τα τετράδια είναι μουτζουρωμένα και κακογραμμένα, ,τα γράμματα σβησμένα άτσαλα είτε πετάνε στον ουρανό είτε καταποντίζονται στα τάρταρα του τετραδίου!
Και αρχίζει μια ατέλειωτη αγωνία μήπως το μαθητούδι έχει δυσλεξία ή κάποιο «μαθησιακό», όπως συχνά αποκαλείται μία δυσκολία στη μάθηση.
Ας πάρουμε το θέμα από την αρχή….
Τι μας προβληματίζει ως γονιό; Με ψυχραιμία το καταγράφουμε σε ένα σημειωματάριο, χωρίς να ξεχάσουμε να γράψουμε δίπλα και τη συχνότητα του φαινομένου που μας ανησυχεί. Μια συστηματική καταγραφή, θα δώσει τις κατάλληλες πληροφορίες τόσο στον εκπαιδευτικό του σχολείου όσο και σε κάποιον άλλον επαγγελματία στον οποίο θα απευθυνθούμε.
Μ αυτόν τον τρόπο θα δούμε αν πρόκειται για ένα φαινόμενο μιας φοράς ( π.χ. έγραψε μια λέξη μόνο κάτω από τη γραμμή του τετραδίου) ή κάτι συστηματικό και επαναλαμβανόμενο( π.χ. παραλείπει σταθερά τα κεφαλαία στην αρχή της πρότασης)
Πρώτα απ όλα ελέγχουμε τον σχολικό εξ – οπλισμό του παιδιού μας. Τι περιέχει η κασετίνα του; Μήπως την έχουμε φορτώσει με πολλά άχρηστα υλικά και κακής ποιότητας ,μόνο και μόνο επειδή είναι μόδα ή τα ζήλεψε το πιτσιρίκι μας; Είναι καλοξυσμένα τα μολύβια του;
Φροντίζουμε η κασετίνα να έχει τα απολύτως απαραίτητα, αυτά που θα ζητήσει και ο εκπαιδευτικός της τάξης, τα οποία ελέγχουμε καθημερινά αν υπάρχουν στην θέση τους.
Είναι προτιμότερο να κρατάμε ένα μικρό απόθεμα στο σπίτι, παρά να βάζουμε 5 γόμες π.χ. μέσα στην κασετίνα, οι οποίες μάλιστα δεν σβήνουν καλά και μουτζουρώνουν τα τετράδια, γιατί είναι π.χ. με άρωμα φράουλα! Λίγα υλικά και καλής ποιότητας!
Με αυτόν τον τρόπο έχουμε εξασφαλίσει ότι το παιδί μας θα έχει τα απαραίτητα εργαλεία για να γράψει καθαρά και τακτικά.
Μαζί με το απαραίτητο πιστοποιητικό υγείας που θα προσκομίσουμε στο σχολείο για το μάθημα της Γυμναστικής, φροντίζουμε και μια επίσκεψη σε οφθαλμίατρο και ΩΡΛ για να βεβαιωθούμε ότι το παιδί μας βλέπει και ακούει καλά .Πολλές φορές έχουν διαπιστωθεί προβλήματα μαθησιακά να συνδέονται αποκλειστικά και μόνο με ιατρικά θέματα.
Οργανώνουμε στο παιδί μας ένα χώρο εργασίας δικό του, καθαρό και τακτικό. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα και δικό του δωμάτιο, ο χώρος μελέτης μπορεί να είναι και μία γωνιά στο σαλόνι ή στην κουζίνα του σπιτιού.
Επιβλέπουμε και ελέγχουμε στο μέτρο που μας επιτρέπει η καθημερινότητά μας τις σχολικές εργασίες, ειδικά στις μικρές τάξεις του Δημοτικού ,μέχρι το μαθητούδι μας να αυτονομηθεί και να εργάζεται μόνο του.
Για τις όποιες ανησυχίες μας, ενημερώνουμε εγκαίρως τον εκπαιδευτικό της τάξης και του αναφέρουμε όσα έχουμε καταγράψει και μας προβληματίζουν. Κάποιες φορές, μπορεί να μας προλάβει εκείνος αν δει σημάδια στον μαθητή που τον ανησυχούν.
Μην ξεχνάτε ,η καλή συνεργασία σπιτιού και σχολείου είναι εκείνη που θα φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα προς όφελος του παιδιού!
Τέλος, θυμηθείτε ότι ένα άτσαλο τετράδιο από μόνο του δεν δηλώνει κάποια μαθησιακή δυσκολία ,ούτε απαραίτητα και δυσλεξία!
Καλή σχολική χρονιά σε γονείς, δασκάλους και μαθητές!
Γράφει η Πηνελόπη Νικολαϊδου ,Δασκάλα Ειδικής Αγωγής.