Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να κοινωνικοποιηθούν.
Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να καταλάβουν τους ανθρώπους.
Θέλουν να απομονώνονται ,δεν θέλουν να μιλάνε πολύ και αρέσκονται στη μοναξιά τους.
Δεν έχουν όμως όλα τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ακριβώς τις ίδιες αντιδράσεις ως προς την κοινωνικοποίηση τους. Αν και παλιότερα θεωρείτο η απομόνωση ως το βασικό χαρακτηριστικό της συμπεριφοράς τους ,οι μελετητές κατέληξαν ότι αποτελεί μόνο ένα μέρος ή ένα χαρακτηριστικό και δεν εμφανίζεται σε όλα τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα. Υπάρχουν αρκετές αντιδράσεις που συμπληρώνουν την εικόνα της κοινωνικής τους συμπεριφοράς και αρκετές διαφορές που αξίζει να τις αναφέρουμε.
Κάποια παιδιά με αυτισμό αποτραβιούνται και δεν αντιδρούν:
- Αποφεύγουν την βλεμματική επαφή.
- Αν προσπαθήσετε να τα αγγίξετε απομακρύνονται.
- Αν δεν απομακρυνθούν δεν θα ανταποκριθούν στο άγγιγμα σας.
- Όταν τα φωνάζετε δεν θα γυρίσουν το κεφάλι προς το μέρος σας και αν τα ρωτήσετε κάτι δεν θα απαντήσουν .
- Στον χώρο συμπεριφέρονται σαν είναι μόνα τους.
- Απομονώνονται στις δικές τους δραστηριότητες.
- Δίνουν σημασία στους γύρω τους μόνο αν χρειάζεται να ζητήσουν κάτι . Και αυτό το κάνουν με τραβήγματα και νοήματα.
ΟΜΩΣ κάποια άλλα παιδιά με αυτισμό κοινωνικοποιούνται καλύτερα:
- Συμμετέχουν σε κάποια παιχνίδια
- Δεν είναι συνέχεια απομονωμένα
- Δεν αποφεύγουν εντελώς την επαφή με τα μάτια.
- Δεν απομακρύνονται από τους άλλους ανθρώπους που βρίσκονται στον ίδιο χώρο με αυτά.
Υπάρχουν και οι περιπτώσεις των παιδιών εκείνων που:
- Δεν αποφεύγουν τα αγγίγματα. Δέχονται αγκαλιές και ανταποκρίνονται με αγκαλιές.
- Συμμετέχουν σε κοινωνικές ομάδες ,χωρίς όμως να νοιάζονται για τους άλλους.
- Κοιτάνε επίμονα ή ακόμη και επιθετικά τους άλλους.
- Συμπεριφέρονται επιθετικά.
Δεν μπορούμε να πούμε λοιπόν σε καμία περίπτωση ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη συμπεριφορά που χαρακτηρίζει όλα τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα. Απεναντίας υπάρχουν αρκετές ιδιαιτερότητες και διαφορετικές αντιδράσεις . Χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση αναλόγως πάντα με την περίπτωση.
Γράφει η Κατερίνα Ζαγοραίου